Hildegarde Handsaeme (1958)

schilderijen - acryl op doek
Met een uitgesproken interesse voor de figuur
en de geaardheid van de vrouw heeft ze zich als autodidacte
een eigen weg gezocht in de plastische vormentaal . De
gevoelsmatige benadering van het thema blijft haar
inspiratiebron die bovendien onuitputtelijk is . De
erkenning van haar artisitieke beeldentaal kreeg ze enkele
jaren geleden met het behalen van de derde internationale
prijs voor schilderkunst in Libramont.

HET WERK

Hildegarde Handsaeme schildert vooral vrouwen en dit in een
perfecte constructie en harmonie . DE FIGUUR op zich is wel
dominant, maar het geheel weet ze te kaderen in een
sfeerbeeld waarin het element natuur en cosmos een
symbolische rol spelen . Met een rechtlijnig constructief
lijnenspel, eenvoudig maar indringend, slaagt ze erin om
een mystieke waas van innerlijke gevoelens op doek te
brengen . Ze roept geen hallucinante beelden op, maar laat
zich gevoelsmatig meedrijven op haar feilloze intuitie . Al
komen de figuren op het eerste zicht afstandelijk over en
verwijzen ze naar een zekere dualiteit, toch geeft haar
kleurgebruik uiting van een eerlijke verbondenheid tussen
het gegeven en de dieperliggende gedachte .
Eenvoudig en op een eerlijke wijze verwoordt Hildegarde
Handsaeme hierdoor de boodschap van liefde en genegenheid
die alle individuen elkaar zouden moeten toedragen .
Picturaal evenwichting en harmonieus weet ze zelfs de
verleidelijke intuitie van een vrouw op te roepen . Speels
maar even tijdloos, straalt dit oeuvre een oogstrelende
kracht uit die de kijker uitnodigt om verder te dromen (F.
De B. 1997) .

DE KRITIEK

“Hildegarde Handasaeme’s werk is zo origineel naar vorm en
inhoud dat het moeilijk is het ergens in een stroming onder
te brengen of dat het zou kunnen worden vergeleken met dat
van een eventuele evenknie.
Alleen begaafde kunstenaars slagen erin van meetaf aan van
alles los te staan en geleidelijk te groeien in een
herkenbare stijl .
Dat is hoogst zeldzaam . Als een rode draad loopt
Hildegarde’s persoonlijkheid doorheen haar oeuvre dat een
eigen wereld toont . Ze weet altijd wat ze doet en waarom
en laat niets aan het toeval over. Haar werk is “gewild” en
wat ze bedoelt, haalt ze op een heel eigen manier uit de
achtergrond naar voor zodat men kan zeggen dat men zonder
naar haar handtekening te kijken, altijd haar eigen stempel
herkent . Haar werk komt persoonlijk over en bewijst dat
kunst in se ongebonden is niet vatbaar voor strikte wetten,
ongrijpbaar en moeilijk te verwoorden .”

  1. ZWART WIT KLEUR
  2. ZWART WIT KLEUR
  3. ZWART WIT KLEUR
  4. ZWART WIT KLEUR
  5. ZWART WIT KLEUR
  6. ZWART WIT KLEUR
  7. ZWART WIT KLEUR
  8. ZWART WIT KLEUR
  9. ZWART WIT KLEUR
  10. ZWART WIT KLEUR
  11. ZWART WIT KLEUR
  12. ZWART WIT KLEUR
  13. ZWART WIT KLEUR
  14. ZWART WIT KLEUR
  15. VROUW EN MUZIEK
  16. vROUW MET DJEMBEE
  17. VREEMDE VOGELS III
  18. vreemde vogels II
  19. VREEMDE VOGELS
  20. DUBBEL GEZICHT MET VOGEL
  21. VERBODEN  LIEFDE
  22. LIGGENDE VROUW
  23. KOPPEN
  24. KOPPEL
  25. GEZICHTEN IN KLEUR
  26. DENKEND
  27. BLOEM
  28. BLOEM
  29. AANKIJKEND
  30. GEZICHTEN
  31. vrouw met kat
  32. vrouw met gele nagel
  33. ELECTRICITEIT

Curriculum vitae Hildegarde Handsaeme

Naam:
Hildegarde Handsaeme
Geboren:
1958, Kortrijk
Opleiding
periode type institution richting diploma
1990 - 1994 kunstacademie Beeldende Kunsten Overijse tekenkunst ja
Exposities
periode naam plaats solo/group omschrijving
1992 Cultureel Centrum Overijse Overijse groeps
1994 7ième Salon del'Art Libramont groeps
1995 Kunstgalerij Caesar Lo te West-Vlaanderen groeps
1995 Casino Koksijde groeps
1995 9ième Festival International des Arts Pléneuf - St. André te France groeps
1995 6ième Salon Mérite Artistique Européen St. AIgnant Frankrijk groeps
1996 Galerij Alsput St. Pieters Leeuw België solo
1997 Hotel BRISTOL Brussel solo
1997 CONTACT J. Antwerpen solo
1997 Grand Marché d'Art Contemporain Brussel solo
1997 ARCHIPEL Brussel solo
1998 Artgallery Knokke solo
1998 Grand Marché d'Art Contemporain Parijs groeps
1998 La Reserve Knokke groeps
1998 Il Collezionista Rome groeps
1999 Lineart Gent groeps
1995 DECASCOOP Gent solo
2000 Pro Art Lier solo
2000 Vaticaan Rome groeps
2000 Roma Arte 2000 VERSO IL GIUBILEO Rome groeps Gouden Plaat
2000 Kasteel van Horst Leuven solo
2000 Galerij Idea Daemen Leuven solo
2001 Casino Oostende solo
2001 Di Coylde Beernem solo
Aankopen en opdrachten
periode naam plaats aankoop/opdracht type
KBC - Bank Leuven aankoop bedrijf
1998 IBM Brussel aankoop bedrijf
Prijzen en subsidies
periode type omschrijving
1994 prijs Libr'art LIBRAMONT 3de prijs
1995 prijs Libr'art LIBRAMONT 4de prijs
1995 prijs Diplôme selectionné Bretagne
1995 prijs Certificat Selectionné St. Aignant
1995 prijs Certificaat Europese Kunstverdienste
1995 prijs Kiezen voor Kunst 3de prijs
1998 prijs diploma di merito all'artista selezionato per il consorco internazionale "ROMA ARTE VERSO IL GIUBI
2000 prijs Genomineerd te Rome voor tentoonstelling in het Vaticaan juli 2000
2000 prijs Gouden Plaat "ROMA ARTE 2000 VERSO IL GIUBILEO" Vaticaan
Adviescommies en jury's
periode naam plaats type
lokaal
Vertegenwoordiging
periode naam plaats type
galerie