Hildegarde Handsaeme (1958)
schilderijen - acryl op doek
Met een uitgesproken interesse voor de figuur
en de geaardheid van de vrouw heeft ze zich als autodidacte
een eigen weg gezocht in de plastische vormentaal . De
gevoelsmatige benadering van het thema blijft haar
inspiratiebron die bovendien onuitputtelijk is . De
erkenning van haar artisitieke beeldentaal kreeg ze enkele
jaren geleden met het behalen van de derde internationale
prijs voor schilderkunst in Libramont.
HET WERK
Hildegarde Handsaeme schildert vooral vrouwen en dit in een
perfecte constructie en harmonie . DE FIGUUR op zich is wel
dominant, maar het geheel weet ze te kaderen in een
sfeerbeeld waarin het element natuur en cosmos een
symbolische rol spelen . Met een rechtlijnig constructief
lijnenspel, eenvoudig maar indringend, slaagt ze erin om
een mystieke waas van innerlijke gevoelens op doek te
brengen . Ze roept geen hallucinante beelden op, maar laat
zich gevoelsmatig meedrijven op haar feilloze intuitie . Al
komen de figuren op het eerste zicht afstandelijk over en
verwijzen ze naar een zekere dualiteit, toch geeft haar
kleurgebruik uiting van een eerlijke verbondenheid tussen
het gegeven en de dieperliggende gedachte .
Eenvoudig en op een eerlijke wijze verwoordt Hildegarde
Handsaeme hierdoor de boodschap van liefde en genegenheid
die alle individuen elkaar zouden moeten toedragen .
Picturaal evenwichting en harmonieus weet ze zelfs de
verleidelijke intuitie van een vrouw op te roepen . Speels
maar even tijdloos, straalt dit oeuvre een oogstrelende
kracht uit die de kijker uitnodigt om verder te dromen (F.
De B. 1997) .
DE KRITIEK
“Hildegarde Handasaeme’s werk is zo origineel naar vorm en
inhoud dat het moeilijk is het ergens in een stroming onder
te brengen of dat het zou kunnen worden vergeleken met dat
van een eventuele evenknie.
Alleen begaafde kunstenaars slagen erin van meetaf aan van
alles los te staan en geleidelijk te groeien in een
herkenbare stijl .
Dat is hoogst zeldzaam . Als een rode draad loopt
Hildegarde’s persoonlijkheid doorheen haar oeuvre dat een
eigen wereld toont . Ze weet altijd wat ze doet en waarom
en laat niets aan het toeval over. Haar werk is “gewild” en
wat ze bedoelt, haalt ze op een heel eigen manier uit de
achtergrond naar voor zodat men kan zeggen dat men zonder
naar haar handtekening te kijken, altijd haar eigen stempel
herkent . Haar werk komt persoonlijk over en bewijst dat
kunst in se ongebonden is niet vatbaar voor strikte wetten,
ongrijpbaar en moeilijk te verwoorden .”
Curriculum vitae Hildegarde Handsaeme
- Naam:
- Hildegarde Handsaeme
- Geboren:
- 1958, Kortrijk
Opleiding
periode |
type |
institution |
richting |
diploma |
1990 - 1994 |
kunstacademie |
Beeldende Kunsten Overijse |
tekenkunst |
ja |
Exposities
periode |
naam |
plaats |
solo/group |
omschrijving |
1992 |
Cultureel Centrum Overijse |
Overijse |
groeps |
|
1994 |
7ième Salon del'Art |
Libramont |
groeps |
|
1995 |
Kunstgalerij Caesar |
Lo te West-Vlaanderen |
groeps |
|
1995 |
Casino |
Koksijde |
groeps |
|
1995 |
9ième Festival International des Arts |
Pléneuf - St. André te France |
groeps |
|
1995 |
6ième Salon Mérite Artistique Européen |
St. AIgnant Frankrijk |
groeps |
|
1996 |
Galerij Alsput |
St. Pieters Leeuw België |
solo |
|
1997 |
Hotel BRISTOL |
Brussel |
solo |
|
1997 |
CONTACT J. |
Antwerpen |
solo |
|
1997 |
Grand Marché d'Art Contemporain |
Brussel |
solo |
|
1997 |
ARCHIPEL |
Brussel |
solo |
|
1998 |
Artgallery |
Knokke |
solo |
|
1998 |
Grand Marché d'Art Contemporain |
Parijs |
groeps |
|
1998 |
La Reserve |
Knokke |
groeps |
|
1998 |
Il Collezionista |
Rome |
groeps |
|
1999 |
Lineart |
Gent |
groeps |
|
1995 |
DECASCOOP |
Gent |
solo |
|
2000 |
Pro Art |
Lier |
solo |
|
2000 |
Vaticaan |
Rome |
groeps |
|
2000 |
Roma Arte 2000 VERSO IL GIUBILEO |
Rome |
groeps |
Gouden Plaat |
2000 |
Kasteel van Horst |
Leuven |
solo |
|
2000 |
Galerij Idea Daemen |
Leuven |
solo |
|
2001 |
Casino |
Oostende |
solo |
|
2001 |
Di Coylde |
Beernem |
solo |
|
Aankopen en opdrachten
periode |
naam |
plaats |
aankoop/opdracht |
type |
|
KBC - Bank |
Leuven |
aankoop |
bedrijf |
1998 |
IBM |
Brussel |
aankoop |
bedrijf |
Prijzen en subsidies
periode |
type |
omschrijving |
1994 |
prijs |
Libr'art LIBRAMONT 3de prijs |
1995 |
prijs |
Libr'art LIBRAMONT 4de prijs |
1995 |
prijs |
Diplôme selectionné Bretagne |
1995 |
prijs |
Certificat Selectionné St. Aignant |
1995 |
prijs |
Certificaat Europese Kunstverdienste |
1995 |
prijs |
Kiezen voor Kunst 3de prijs |
1998 |
prijs |
diploma di merito all'artista selezionato per il consorco internazionale "ROMA ARTE VERSO IL GIUBI |
2000 |
prijs |
Genomineerd te Rome voor tentoonstelling in het Vaticaan juli 2000 |
2000 |
prijs |
Gouden Plaat "ROMA ARTE 2000 VERSO IL GIUBILEO" Vaticaan |
Adviescommies en jury's
periode |
naam |
plaats |
type |
|
|
|
lokaal |
Vertegenwoordiging
periode |
naam |
plaats |
type |
|
|
|
galerie |