Kunstkaart

after The Stoning of Saint Stephen

Stella Veldkamp / after The Stoning of Saint Stephen

toelichting op eigen werk / amsterdam, september 2008 mijn beeldende kunst, bestaande uit schilderijen, tekeningen en installaties, is opgebouwd d..m.v. collageachtige taferelen en pictografische beeldelementen. haar oorsprong ligt in de tijd dat ik de paardendressuursport professioneel beoefende, voorafgaande aan mijn kunstenaarsschap. de vaak manshoge herten en honden refereren hier nog aan en zijn met de ‘bomen’ de drie belangrijkste beeldelementen in mijn werk. de lijnvoering is direct en ondoorbroken en het palet wordt veelal opgebouwd uit blauwen en grijzen, waarmee ook schaduw wordt gesuggereerd. de verfbehandeling is droog en egaal en kenmerkend voor mijn werk is een vaak toegepast omgekeerd perspectief binnen de kadrering die bijdraagt aan de verstoorde maatverhouding van het totaalbeeld. associaties zijn er met de verhalen over ‘alice’ van lewis caroll, vanwege de continu andere dimensie. alice grootste wens in ‘alice in wonderland’ is om als een telescoop in en uit te kunnen schuiven, wat door, zonder zich al te strikt te storen aan eenheid van plaats en handeling, door de schrijver wordt verwezenlijkt. hetzelfde geldt voor mijn werk. het is dan niet gek om als hert in een kamer te zijn en dan plotseling in een bos te verschijnen, waar op elke berkenstam emblemen zijn geplaatst. alles loopt in elkaar over, net zoals wij dromen en net zo als kinderen spelen. ik zoom in en uit naar eerder gemaakte werken. in de periode vanaf 1989 tot een paar jaar geleden werkte ik vaak op klein formaat (18 x 13 cm.). deze serie schilderijen, pictografische elementen als dagboeknotities en tevens bedoeld als onderzoek voor verder te maken werken, hebben geresulteerd in een reeks van ruimte vullende installaties. ‘in transit’ (1998, hotel winston, amsterdam) was zo’n ruimte vullende installatie waar berkenstammen van plafond tot vloer van een hotelkamer waren geklemd en waarop ruim 50 schilderijen waren gemonteerd. wat ik daar in drie dimensies heb gedaan heeft geleid tot twee dimensionale collages, schilderijen en tekeningen, zonder de illusie van een derde dimensie te verliezen. voorbeelden hiervan zijn o.a. ‘air 2’ (2006) en recenter ‘silver’ (2008) die ik graag nader wil toelichten. ‘air 2’ (2006) is een ovaal schilderij, en onderdeel van het drieluik air 1, air 2 en air 3. het is geschilderd met olieverf op linnen en heeft de afmeting van 51 x 94 cm.. het drieluik is een reflectie op één van mijn grote tekeningen, air (2005) die de laatste is van een serie met het ‘hert’ als onderwerp, welke ik in de periode vanaf 2003 tot en met 2005 heb gemaakt. de liggende ovale vormen van de drie doeken verwijzen naar het oog en zijn zodoende letterlijk bedoeld als blikvangers. op het 1e plan bij ‘air 2’ zoom ik in op de volledige zwarte vloeiende borst en bovenbenen van het hert die van links naar rechts en in het midden van boven naar onder een prominent deel van het doek bestrijken. een penseelstreek is hier niet te zien. om de zwarte vorm van de borst is rechts en onder een flankerende grijze lijn die schaduwwerking aangeeft en tevens het beeld voor een deel omlijnt. op het 2e plan zijn van links onder en van recht onder en boven naar het middelpunt van het doek boomstronken te zien met ook hier een grijze contour rechts en onder bij de zwart gelijnde perspectieven stronken. polair, waar mogelijk, is links en boven de zwarte lijn een witte contour te zien. het zwart, grijs en wit komt ook terug binnen de vorm van de stronken. op het 3e plan is het rechter deel van rond geabstraheerd blauw vlak te zien op een witte achtergrond, welke voor het linker deel verscholen is achter de borst en benen van het hert. het blauw is transparant geschilderd en vult ook delen van vormen. ‘silver’ (2008), één van mijn meest recente schilderijen, heeft het formaat van 180 x 140 x 5 cm. en is opgebouwd door verschillende lagen olieverf en zilveren alkydverf op linnen. op het 1e plan is vanuit een kikkerperspectief frontaal de torso van een hond te zien. de zwarte ‘hazewind’ met witte bef domineert met op geheven hoofd van links driekwart tot rechtsonder het beeld. zowel de vorm van de witte bef als de glans op de vacht, grijze partijen in de zwarte vacht geven de hond diepte. de vlakken zijn egaal, zonder penseelstreek geschilderd. de zwarte vorm van de hond wordt omlijnd door een witte contour die geleidelijk opgaat in de achtergrond. op het 2e plan zijn er berkenstammen te zien die met zwarte contouren van boven naar onder en van links naar rechts en zelfs ook voor de hond het beeld vullen. waar normaliter takken zijn, hangen nu schilderijen alsof ze met boom en al zijn meegegroeid. iconografische beeldspraak en verworven en verwijzend door en naar eerder gemaakte werken. één van de stammen is diagonaal van linksboven naar midden onder in het kader geplaatst en versterkt hierdoor de positie van de hond op de voorgrond. de stammen zijn links wit en rechts zilver van kleur en hebben horizontale zwarte arceringen m
Uw gegevens
Gegevens ontvanger