Kunstkaart
Ruimtelijke installatie.
Uitvoering: De ruimte werkt als een driedimensionale collage, met een overvloed aan beelden (fotografie, tekeningen, foto’s in lichtbaken, zeefdrukken, borduurwerk). De muren zijn beschilderd met natuurlijke pigmenten, gemaakt met gebruik van een duizend jaar oude techniek van de indianen uit het zuiden van Argentinië. De vloer heeft verschillende niveaus, gemaakt met houten pallets, verwerkt met planten en aarde. Diffuse lampen en kaarsen zorgen voor een zachte sfeer. Handgemaakte kussens die verspreid liggen door de ruimte bieden de toeschouwers aan om te gaan zitten en een moment van contemplatie te ervaren.
Concept: Het werk refereert aan volksaltaren als kunstuiting met beelden uit de Argentijnse mythologie. Het altaar als spirituele ruimte waar men zijn angsten en/of dromen aan kan toevertrouwen.
Als inspiratiebron gebruik ik verschillende Zuid-Amerikaanse mythes, of beelden die refereren aan de Argentijnse politieke situatie, en verbonden zijn aan mijn “persoonlijke mythologie” als dochter van vluchtelinge vader, die geboren is in Amsterdam maar opgegroeid in Buenos Aires. Sinds de terugkering naar mijn geboorteland: Nederland, komt deze “dualiteit” van afkomst sterker terug in mijn werk.
Ook al zijn de mythes vaak niet westelijk kan de toeschouwer zich identificeren. De manier waar op het werk is opgebouwd (lagen en lagen beeldende informatie) neemt je mee in een wereld waar geen toeschouwer een “onschuldige blik” kan hebben.
“ De mythe heeft geen auteur, maar behoort toe aan de sociale groep die hem vertelt, is gebonden aan geen enkele transcriptie, en zijn essentie is de transformatie. Een mytheverteller denkt te herhalen, maar in weze verandert hij de mythe ook.“(Levi- Straus)
Er zijn mythen die dezelfde origine hebben, en hun essentie in de meest ver uiteenliggende landen wordt herhaald.
Vanuit de westerse mentaliteit is het moeilijk zich te verhouden tot deze religieuze manier van aanbidden in Latijns Amerika (volksaltaren). Het werk doet een poging om onze “logische” wereld omringend door het irrationele, het sensitieve.
Het werk neemt je mee van uit de rationaliteit (de wereld als organisatie) naar een “eiland” in een zee van magisch, irrationeel denken.