Kunstkaart
Newest Map of the World
Susanne Sørensen kijkt naar de wereld alsof die niet al lang en breed - en op alle mogelijke manieren - in kaart is gebracht.
We kunnen ons met onze eerste-formule-satellieten tegenwoordig nog amper voorstellen hoe het was toen bijvoorbeeld de Nijl of de Amazonerivier nog niet helemaal in kaart waren gebracht. Ontdekkingsreizigers voeren nog geen honderd jaar geleden op onbarmhartige scheepjes simpelweg richting ‘oorsprong’ alsof ze een warme, eindeloze baarmoeder verkenden en de uitkomst zeker wisten.
In haar beeldend werk maakt Susanne Sørensen een bijzonder lange kaart van de wereld, een kaart die het prestige heeft van ‘Het tapijt van Bayeux’ dat 55 centimeter hoog is en 70 meter lang. Maar het stripverhaal dat op ‘Het tapijt van Bayeux’ wordt verteld was meer een verslag van een oorlog dan verslag van een vreedzame zoektocht naar de oorsprong van de beschaving zoals ‘Het tapijt van Sørensen’ dat is. Sørensen zoekt op haar rivier, op haar oceaan, naar de oorsprong van al het leven zoals wij die nog niet kenden of alweer bijna vergeten waren.
Deze cartografische poging, die onherroepelijk een eenzame Odyssee met zich meebrengt, is een van de moedigste die wij in dit huidige tijdsgewricht waarin alles op losse schroeven lijkt te staan kunnen verzinnen. Vastgebonden aan de mast kijkt Sørensen naar alles wat op de woeste oceaan en diep daaronder voorvalt. Dat brengt ze koel maar prachtig in kaart.
Rinke Nijburg,
Arnhem, mei 2010