Als kunstenaar houd ik mij voornamelijk bezig met de grafische technieken, met als rode draad al vele jaren de mezzotint, hoewel recent de digitale prints en polymeerdruk als "snellere" nieuwe techniek ook een belangrijk beeldmiddel aan het worden is.
Ook hoogdruk, vooral op monumentaal formaat, is een techniek waarin ik mij beeldend uitdruk.
Hoewel de mezzotint een zeer arbeidsintensieve techniek is kan ik mij daar volledig in uitdrukken. De factor tijd is daarbij een toegevoegde waarde, de letterlijke tijdsduur of energie die het kost een mezzotint te maken voegt vanzelf extra energie (waarde) toe aan de voorstelling.
Wat betreft de voorstelling probeer ik met een zo minimaal mogelijk beeld een zo heldere mogenlijke wereld te scheppen.
Met de mezzotint ontstaat het beeld vanuit een fluwelig zwart, je creëert a.h.w. licht, en tilt de voorstelling op vanuit het duister.
Mezzotint is een zogenaamde ‘droge’ ets-techniek. Een koperen plaat wordt opgeruwd, met een wigijzer of roulette. Dit is een arbeidsintensief proces, wat uiteindelijk een plaat geeft met de oppervlakte van schuurpapier. Dit ruwe oppervlak houdt drukinkt vast en geeft een intens zwarte afdruk. De lichte delen in de afdruk ontstaan vervolgens door de ruwe delen weer glad te polijsten, waardoor ze minder inkt vasthouden. Het facinerende is niet alleen het langdurig proces, maar juist ook het omgekeerd werken, van donker naar licht.
Ik probeer de grenzen van de grafiek te verkennen door middel van het vaak grote formaat, de toepassing van verschillende technieken en het eindeloos blijven uitdiepen van de mogelijkheden van het drukken.