Tara Koyen (1985)

Jong Talent 2007, Kunstacademie St.Joost te Breda.

Artist statement: Als grafisch ontwerper probeer ik onbewust en bewust grenzen op te zoeken. In mijn studiejaren heb ik gemerkt dat ik vaak een andere kijk heb op 'problemen' dan mijn medestudenten. Mijn grootste kracht is mijn energie en enthousiasme. Als ik iets doe, dan ga ik niet voor de 100% maar voor de 200%. Er is geen limiet. Wat mij heeft geinspireerd voor mijn eindexamenproject is van persoonlijke aard.

Verrijking door vermenging: Mijn relatie met mijn vriend Hamed, oorspronkelijk uit Afghanistan, is mijn grootste inspiratiebron geweest voor dit project. Het belangrijkste voor mij was om te laten zien dat je met twee culturen niet alleen maar problemen krijgt, zoals er vaak in de media wordt gesuggereerd. Vele negatieve beelden en informatie komen vaak voorbij in de krant of op de televisie. Ik wou niet deze negativiteit laten zien, maar juist de leuke aspecten van deze relatie. Door deze vermenging zijn er unieke combinaties ontstaan, die ik in mijn boek(en) tot uiting heb gebracht.

Advies bij het bekijken van mijn werk is dat niet alles is wat op het eerste gezicht lijkt, bekijk aandachtig al mijn patronen van veraf en daarna ook van dichtbij. U zult als eerste Afghaanse patronen zien, maar daarna kunt u zien dat deze patronen uit Nederlandse elementen bestaan.

De beoordeling van mijn eindexamenproject door docenten: Krachtig, authentiek project. De energieke presentatie speelt ook een belangrijke rol in het oordeel. Het werk laat de durf om te visualiseren zien, Tara gaat over grenzen en beperkingen heen. Tara is haar eigen auteur en heeft duidelijk plezier in het maken.

De beoordeling van mijn eindexamenproject door jury: Het werk van Tara Koijen is een verademing, een opluchting, een bevrijding. Jazeker zitten er ook veel positieve elementen in de multiculturele samenleving. Koijen bewijst het, met haar beeldschone reuzenboek over multiculturele eetpatronen (beleg je eigen Islamitische boterham). Waar politiek en onderwijs de multiculturele samenleving alleen nog maar lijken te problematiseren, licht Koijen het deksel van de snelkookpan en laat pannenkoeken, kaasblokjes en molens een dans aangaan met abstracte arabesken en bloemmotieven. Vrolijk, zonder drammerig te worden. Mooi, zonder effectbejag. De jury adviseert Koijen om haar duidelijk aanwezige talent te gaan verdiepen op een tweede fase kunstopleiding.

  1. Verrijking door Vermenging: Bleekscheetrijst
  2. Verrijking door Vermenging: Bleekscheetrijst
  3. Verrijking door Vermenging: Boter, kaas en nan
  4. Verrijking door Vermenging: Boter, kaas en nan
  5. Verrijking door Vermenging: Geitenneuker
  6. Verrijking door Vermenging: Kaaskop
  7. Verrijking door Vermenging: Sinterklaas en zijn getinte pieten
  8. Verrijking door Vermenging: Sjabloon voor Buitenlandse pannekoek, maar toch NL
  9. Verrijking door Vermenging: Buitenlandse pannekoek, maar toch NL
  10. Verrijking door Vermenging: Koekje erbij?
  11. Verrijking door Vermenging: Koekje erbij?
  12. Verrijking door Vermenging: Halal Boerenzakdoek
  13. Verrijking door Vermenging: Stroopwafels
  14. Verrijking door Vermenging: nieuwe (gemixte) patronen
  15. Verrijking door Vermenging: nieuwe (gemixte) patronen
  16. Verrijking door Vermenging Expositie
  17. Verrijking door Vermenging Expositie
  18. Verrijking door Vermenging Expositie

Curriculum vitae Tara Koyen

Naam:
Tara Koyen
Geboren:
1985, Breda
Opleiding
periode type institution richting diploma
2003 - 2007 kunstacademie St. Joost, Breda Grafisch Ontwerpen ja
2003 - 2007 overig Universiteit van Tilburg Filosofie n.v.t.
Exposities
periode naam plaats solo/group omschrijving
2007 Eindexpositie 2007 Breda, akv. St. Joost groeps