Als jongen was ik al gefascineerd door de mogelijkheden die mijn padvindersmes kon geven aan hout, als ik het de vrije hand gaf in een tak. Mijn liefde voor hout als materiaal en als middel om vormen in uit te drukken is mijn hele leven blijven spelen. Eerst, toen ik beroepshalve nog als elektronicus werkzaam was in de computer industrie, ontstonden voornamelijk abstracte ornamentele en decoratieve objecten in reliëf en ajour. Later toen ik docent handvaardigheid werd, ging ik mij, met en zonder leerlingen, steeds meer toeleggen op vol-ruimtelijke sculpturen in hout.
Sinds eind negentiger jaren werk ik vooral in steen. Eerst maakte ik abstracte vormen, ontstaan uit de ruwe steen. Later experimenteerde ik ook met meer figuratieve sculpturen.
Was het beeldhouwen eerst een hobby die ik met veel plezier uitoefende naast mijn werk als docent, momenteel neemt het een meer professionele plaats in mijn leven in, wat samenging met een beëindiging van mijn lestaak.
Over mijn manier van werken
Steeds probeer ik om de ruwe steen als uitgangspunt te nemen voor de vorm die er uit vrij wil komen. De manier van bewerken speelt daarbij een belangrijke rol. De beweging van beitel of rasp is sterk medebepalend voor het verloop van lijnen en vlakken die ontstaan. Ook bij het figuratieve werk ga ik meestal niet uit van een voorstelling of idee, maar herken tijdens het proces vormen en uitdrukkingen die me bevallen en versterk die.
Bij de abstracte sculpturen ben ik vooral op zoek naar het vinden van een evenwicht tussen de invloeden van enerzijds het vlak dat spanning en massa geeft, anderzijds de lijn die beweging geeft. Thema's als yin en yang of mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten, dienen mij daarbij vaak als leidraad. Verder is het voor mij een uitdaging om te onderzoeken wat de grenzen van de mogelijkheden van het steen zijn, zowel in technisch als in kunstzinnig opzicht.
Bij het meer figuratief werken deed ik onderzoek naar de zeggingskracht van portretten en handen. Tevens experimenteerde ik met het plaatsen van het gelaat binnen een ruimte van ruwe steen of van vlakken met diverse oppervlakte structuren om de uitdrukkingkracht te versterken.
Mijn portretten blijken vaak een verstilde contemplatieve uitstraling te krijgen.